Що може зламатися в машині на сильному морозі
Опубликованно 13.10.2017 19:39
Здавалося б, коли стартер в сильний мороз, постогнуючи, таки зумів провернути колінвал, і мотор-сяк заворчал, можна святкувати перемогу. Завелися! Рано радіти. Потривоживши складний механізм у невластивому для нього температурному режимі, ви обов'язково прискорите його знос.
Ходова частина
На морозі всі матеріали стають крихкими, особливо це стосується таких звично м'яких речей, як пластик і гума. Машина, особливо на ходу, зовсім не статичний моноліт. Згинається кузов разом з усім його наповненням, згинаються резиночки елементів підвіски, пиляків трансмісії, різноманітних електротехнічних виробів. Зрозуміло, пробавляються елементи салону при впливі на них людини.
Вібрації від мотора і підвіски хвилями приходять на кожен елемент. Загалом, все постійно знаходиться в русі, згинається і мнеться. При сильному морозі ці трансформації еластичних елементів даються насилу, і кожна поїздка при температурі -20 істотно скорочує ресурс всіх цих численних гумок, пластику і клейових з'єднань.
Особливо тяжко доводиться підвісці, яка працює на крижаному вітрі, просочені вологою і брудом. Сайлентблоки прискорено старіють, клейові з'єднання з металом руйнуються, у кульових шарнірів руйнуються пильовики, а мастило усередині працює не дуже ефективно.
Буває і зовсім екстрим, коли температура опускається нижче 30 градусів. тут вже в підвісці від ударів, які при відносно теплій погоді переносилися без наслідків, можуть тріскатися ніжні алюмінієві важелі.
Тріскається гума шин – начебто не так страшно. Але якщо у вас «всесезонка» або літня, то це взагалі може закінчитися трагічно – шари гуми будуть відходити від корду, а сама гума – тріскатися, в результаті колесо розгерметизується.
При більш низьких температурах навіть морозостійка гума втрачає свої властивості, не тримає бічні навантаження і легко разбортируется.
Мотор
Здається, що мотору, крім утрудненого запуску, нічого не загрожує. Адже після прогріву його температура тримається на встановленому рівні, і лише при несправності системи охолодження він не догрівається до мінімально необхідних 70-85 градусів. Але не все так просто. Мотор – не цільний шматок металу, і він не обмежується блоком циліндрів. У конструкції сучасного двигуна вистачає пластикових і гумових деталей, які не прогріваються у процесі роботи або нагріваються тільки з одного боку. Наприклад, вакуумної трубки і паливної систем.
Ось металу поршневої групи дійсно мало що загрожує. Деталі прогріваються і працюють з нормальним рівнем мастила, нічого страшного від помітно більш в'язкого мастила з ними не трапляється, хіба що у деяких конструкцій зростає витрата масла, але це не надто важливі нюанси.
Дійсно великою неприємністю може виявитися застигання системи вентиляції картера. Як показує практика, це трапляється регулярно на машинах дуже багатьох виробників. В картерних газах міститься багато води і кислот, і вони, конденсуючись, утворюють з моторним маслом емульсію, яка в свою чергу цілком піддається замерзання при морозах за 30 градусів. Відбувається це у всіляких патрубках системи вентиляції картера і маслоловушках, а часом і безпосередньо в трубочках у дросельної заслінки. Подальший сценарій залежить від конструкції двигуна. Забита вентиляція картера може призвести до выброшенному масляного щупа і легкому запаху вихлопу в салоні, а може і до розриву трубок, течам сальників і втрати олії з подальшим виходом мотора з ладу. До речі, потрапила на дросельну заслінку емульсія може банально “приморозить“ її, і на наступний день ви не заведетесь ні за яких хитрощах. Хіба що хороший прогрів моторного відсіку допоможе оживити двигун.
Деколи дуже в'язке масло і надлишок його тиску можуть призвести до обриву ланцюгів маслонасоса або пошкодження його приводу. Гидрокомпенсаторы викличуть втрату компресії, втім, і мотор при цьому просто не запуститься. Фатальні наслідки бувають не так часто, лякатися не варто. Але при регулярній експлуатації на морозі тріщини на опорах мотора, втрата герметичності впускного колектора і тріщини на випускному, поточні шланги, відмови вакуумного підсилювача гальм і підвищений знос всіх ременів (у тому числі ГРМ) – точно будуть.
Електрика
Ізоляція проводів теж стає крихкою, тріскається припій на платах, а будь-яка волога на контактах призводить до їх руйнування. Температурні перепади при нагріванні частини електронних плат можуть призводити до відриву чіпів від підкладки або руйнування гнучких провідників, а відмова в таких умовах – питання часу. При низьких температурах вся конструкція мотора працює дійсно на “знос“. І фатальні поломки зовсім не виключені, особливо на трасі, при сильній продуванню моторного відсіку і високих обертах двигуна.
Кузов і салон
Кузов – це не тільки сталь і пластик, і з'єднує їх не тільки зварювання, болти і шурупи. Скла тримає клей, мастики, герметики захищають численні зварні шви кузова, ну і про лакофарбовому покритті забувати не будемо, воно теж боїться морозу.
Навіть сталь кузова при температурах нижче 30 градусів теж стає досить крихкою, хоча це не так суттєво і стосується не всіх марок сталей. Ось крихкість синтетичних матеріалів і алюмінієвих сплавів вже більш помітна. Зламати бампер з-за снігових наростів при повороті колеса? Легко. Як і поламати кріплення фар і їх омивачі буквально з-за купини або неакуратного закривання кришки капота. Спроба скласти заевшее дзеркало може легко привести не тільки до поломки його електроприводу, але і до зламаного алюмінієвому кронштейна. Будь-які діагональні навантаження (привіт любителям офф-роуда і дачних вилазок взимку!) у морози кузову протипоказані: скла можуть розтріснутися, а можуть просто втратити герметичність з'єднання з кузовом – після потепління сюрприз буде чималий.
Що вже говорити про салоні... адже Він не просто “гримить“ в мороз, він кличе до милосердя. Не дивуйтеся тому, що шкіряні оббивки сидінь раптом можуть «розповзатись» на очах, шовчик за шовчиком, навіть натуральна шкіра стає в мороз крихкою, а вінілова “екокожа“ часто вже після -20 °C ламається на вигинах.
І що ж тепер, не їздити?!
Якщо у ваших широтах мороз за 20 – явище скоріше виключне, ніж звичне, то для вас всі ці речі навряд чи так уже критичні. Від кількох поїздок в люту холоднечу машина не розвалиться. Але якщо ви бережливий господар та збираєтеся їздити на машині довго і щасливо, то може і правда, не варто зайвий раз її ганяти, поки стоять тріскучі морози. Викличте таксі, виявиться дешевше.
Категория: Авто Советы